Producenci
Witamina D - właściwości, niedobór, nadmiar 0
Witamina D - właściwości, niedobór, nadmiar

Witamina D - słoneczna witamina

 

Witamina D dzieli się na dwa rodzaje: D2 (ergokalcyferol) oraz D3 (cholekalcyferol). D3 jest typowa dla zwierząt, natomiast D2 występuje w świecie roślin. Około 70-90% ludzi cierpi na niedobór tej witaminy.

 

Najważniejsze jej funkcje to:

  • zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu w organizmie
  • wpływa na stan kości i zębów
  • zwiększa odporność organizmu
  • stabilizuje działanie układu krwionośnego
  • obniża ciśnienie krwi
  • wspiera funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego.

 

Zbyt małe lub zbyt nadmierne spożycie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jest szkodliwe dla zdrowia.

 

Niedobory witaminy D:

  • odwapnienie kości -> stają się słabe i łatwo ulegają odkształceniom;
  • u dzieci i młodzieży brak witaminy D powoduje krzywicę;
  • u dorosłych może prowadzić do osteoporozy lub osteomalacji;
  • obniża się odporność organizmu na infekcje i zachorowania;
  • obniżone samopoczucie, które może prowadzić do depresji;
  • brak energii i ciągłe zmęczenie.



Teoretycznie wystarczającą ilość witaminy D3 możemy uzyskać z ekspozycji na słońce. Praktycznie natomiast, ze względu na wiek, nasze miejsce zamieszkania, kolor skóry, czy też styl życia jest to wręcz niemożliwe. Znaczącym czynnikiem ryzyka powstawania niedoboru witaminy D jest obfite stosowanie środków ochronnych przed słońcem (kremy, ubranie, praca w zamkniętych pomieszczeniach).

Dzienne zapotrzebowanie na słoneczną witaminę to średnio 4000 IU. Najnowsze badania wskazują maksymalne bezpieczne dzienne dawkowanie na poziomie 10000 IU.

 

Występowanie tylko w produktach zwierzęcych (wyjątek grzyby). Najwięcej znajdziemy jej w tranie i rybach morskich. Jednak ze względu na znikomą jej ilość w pożywieniu, nie jesteśmy w stanie przyjąć dostatecznie dużej dawki w pożywieniu. Dlatego osoby z obniżonym stężeniem witaminy D3 w organizmie powinny stosować odpowiednie suplementy diety, np. Witamina D3 wraz z K2.

Jako, że witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, może jej nadmiar magazynować się w naszym organizmie. Zbyt duże przyjmowanie witaminy może prowadzić do hiperwitaminozy.

 

Nadmiar witaminy D: 

  • utrata apetytu;
  • bóle mięśni;
  • w niektórych narządach może odkładać się wapń.

 

 

Źródło: Podstawy żywienia człowieka, D. Czerwińska, E. Gulińska oraz Witamina D: Słoneczny hormon naszego zdrowia, dr Jorg Spitz, Williem Grant

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl