Producenci
Witamina A - właściwości, niedobór, nadmiar 0
Witamina A - właściwości, niedobór, nadmiar

Witamina A

 

Witamina A dzieli się na dwa rodzaje: retinol - pochodzenia zwierzęcego i karotenoidy - pochodzenia roślinnego. Jest jedną z czterech witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. 

Witamina A jest niezbędna dla naszego organizmu.

 

Najważniejsze jej funkcje to:

  • uczestniczy w procesie widzenia
  • zapewnia prawidłowy stan skóry i błon śluzowych -> zapobiega ich wysychaniu i rogowaceniu
  • zwiększa odporność organizmu
  • wykazuje działanie przeciwutleniające
  • zmniejsza ryzyko chorób serca
  • zmniejsza ryzyko powstawania nowotworów.

 

Zbyt małe lub zbyt nadmierne spożycie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jest szkodliwe dla zdrowia.

 

Niedobory witaminy A:

  • szczególnie negatywny wpływ na wzrok -> może objawiać się kurzą ślepotą, czyli gorszym widzeniem po zmierzchu;
  • może występować wysychanie spojówek i rogówki, utrata przejrzystości gałki ocznej;
  • sucha, zrogowaciała i łatwo łuszcząca się skóra;
  • mogą następować zmiany kostne, pękanie szkliwa, próchnica zębów;
  • może występować łamliwość włosów i paznokci;
  • dzieci i młodzież wolniej rosną, zwiększa się ich podatność na infekcje.



Odpowiednio skonstruowana dieta może zaspokoić nasze zapotrzebowanie na tę witaminę. Najwięcej możemy znaleźć jej w tranie rybim i wątrobie wieprzowej. Znajduje się również w warzywach koloru pomarańczowego i zielonego.

 

Produkty bogate w witaminę A:

  • tran (tłuszcz rybi - szczególnie z halibuta)
  • wątroba wieprzowa
  • masło
  • ryby
  • jajka
  • żółty ser
  • śmietanka kremowa
  • marchew
  • natka pietruszki
  • jarmuż
  • szpinak
  • papryka
  • dynia
  • morele

 

Przy diecie słabo zróżnicowanej albo w czasie zwiększonego zapotrzebowania na tę witaminę, niezbędne jest jej dodatkowe suplementowanie. Jednym z polecanych produktów jest np. Beta-Karoten. Najlepiej przyjmować witaminę A w postaci beta-karotenu. Dzięki temu organizm sam zadecyduje ile przekształci beta-karotenu w witaminę A i ciężej jest się nią zatruć.

Jako, że witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, może jej nadmiar magazynować się w naszym organizmie. Zbyt duże przyjmowanie witaminy może prowadzić do hiperwitaminozy.

 

Nadmiar witaminy A: 

  • wymioty i nudności
  • powiększenie wątroby
  • wypadanie włosów
  • powstawanie guzów kostnych
  • żółte zabarwienie skóry
  • osłabienie mięśni.



Źródło: Podstawy żywienia człowieka, D. Czerwińska, E. Gulińska

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl